EĞİTİM  |  Eğitmenlerimiz  |  Gürsel Korat
1960'ta doğdu. Nüfus cüzdanına göre adı, Gürsel Sağlamöz'dür. Çocukluğu ve ilkgençliği Kayseri'de geçti. Kayseri Eğitim Ensitüsü'nü bitirdikten sonra bir müddet öğretmenlik yaptı. 12 Eylül 1980 askeri darbesinde Ankara Mamak Cezaevi'ndeydi, Nisan 1981'de serbest bırakıldı ve beraat etti. (1982) Yarım kalan üniversite öğrenimini 1985 yılında Ankara Üniversitesi'nde tamamladı. Bu yıldan itibaren de yazı hayatı başladı: Yarın, Mayıs, Edebiyat Dostları, Edebiyat ve Eleştiri gibi dergilerde ve Birikim, Radikal ve Atlas gibi yayın organlarında yazılar yayımladı. 1990 yılına kadar film ve senaryo işleri yaptı, daha sonra dersanelerde felsefe öğretmenliği ve serbest gazetecilik gibi işlerde çalıştı. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde iki yıl ders verdikten sonra 2005'te hem Ankara'ya hem de film ve senaryo işlerine yeniden döndü ve bazı projelerde senarist olarak yer aldı. Yağmur adında bir kız babası olan yazar, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi'nde öğretim görevlisi olarak çalışmakta, Kadir Has Üniversitesi Film ve Drama Bölümü'nde ise konuk öğretim üyesi olarak dersler vermektedir.
 
Edebi Dünyası
 
Gürsel Korat'ın yazarlığında Kapadokya coğrafyası önem taşır. "Kapadokya'yı estetik bir varlık olarak yeni bir biçime dönüştürmek" amacı taşıdığı söylenmelidir. Fakat yerel bir bakışla kendini sınırlamayan yazarın, merkeze ait olduğunu düşündüğü dilden ve mekandan uzak durduğu, bu nedenle Kapadokya'yı sembolize ettiği, kendisiyle yapılan röportajlardan anlaşılmaktadır.
 
Yazar, edebi yapıtlarında ölüm, acı, tutku, aşk, din, metafizik, yoksulluk, eşitlik, korku, saplantı gibi konulara ve klasik edebiyatlara özgü trajik unsurlara, modern sonrası dönemin eğilimleriyle yaklaşır; ayrıca zaman kavramını irdeler. Deyim yerindeyse "açıklayan" ve "anlatan" bir edebi yapı kurmakla ilgilenmez, o daha çok "yeniden kuran" bir izleğin peşindedir.
 
Gürsel Korat'ın romanlarında temel olarak şu temel noktalar öne çıkar:
 
1. Tarihsel zaman: Yazara göre romancı tarihsel zamana uygun davransa da tarihsel olayları açıklamak veya kanıtlamakla uğraşamaz. Romancının görevi tarihi açıklamak değil, olabilir olandan hareketle insanda bilinmeyen bir hakikati ortaya çıkarmaktır.
 
2. Zaman: Bu felsefi kavramı, edebi kavram olarak derinleştiren yazar,kahramanlarının zamanla ilgili açmazlarında ve düşüncelerinde yeni bir estetik olanak arar.
 
3. Mekân: Gürsel Korat özellikle Zaman Yeli'yle başlattığı dörtlemesinin yazılmış üç romanında (Zaman Yeli- Güvercine Ağıt- Kalenderiye) Kapadokya'nın çeşit çeşit görünümleri üzerinde düşünür, onun dilini eğip büker, yeni bir edebi dilin olanaklarını işte bu "periferik çeper"de arar.
 
4. Özgün deyişler: Gürsel Korat'ın yapıtlarında görülen deyişlerin, atasözlerinin, şiirlerin veya metinlerin -bilinen bir iki tarihsel örnek dışında-tamamı yazar tarafından yazılmıştır. Bunun nedeni romanın kurmaca özelliğinin gerektirdiği sözün, alıntı yapıldığı takdirde özünü yitireceği düşüncesidir. Çünkü romanda başka şairlerden, yazıtlardan veya metinlerden yapılan alıntılar, yazara göre o edebi yapıtı pastiş (yapıştırma) haline getirir ve onu edebi yapıt olmaktan uzaklaştırır.
 
5. Haz: Yazar düşünce edebiyatına yakın duran metinlerinde heyecan ve acı arasında salınan bir anlatım yeğler. Edebiyatın düşünsel ve tensel hazların estetik imkânlarıyla kurulduğunu belirten yazar; edebiyattan düşünce çıkarmanın yazarın değil, okurun işi olduğu görüşündedir.
 
ROMAN
Zaman Yeli (1994), (Kapadokya Dörtlüsü I)
Ay Şarkısı (1998),
Güvercine Ağıt (1999), (Kapadokya Dörtlüsü II)
Kalenderiye (2008) (Dame de Sion Edebiyat Ödülü-2009) (Kapadokya Dörtlüsü III)
Rüya Körü (2010)
Yine Doğdu Tanyıldızı (2014)
 
ÖYKÜ
Çizgili Sarı Defter (1996),
Gölgenin Canı (2004),
Pofkuyruk (2013, Çocuk Öyküsü)
 
DENEME İNCELEME
Sokakların Ölümü (İnceleme 1997),
Taş Kapıdan Taçkapıya: Kapadokya (İnceleme 2003),
Kristal Bahçe (Deneme/Eleştiri, 2003),
Dil, Edebiyat ve İletişim (İnceleme, 2008)
 
OYUN
Yol Ayrımları (2006)
Yünüm Sultan ve Yedi İbiş (Çocuk Oyunu,2007)
1984 (George Orwell'in romanından uyarlama, 2012)
 
SENARYO
Yedi Kocalı Hürmüz (Sadık Şendil'in aynı adlı tiyatro eserinden uyarlama, 2009) Yönetmen: Ezel Akay
F Tipi Film (Dokuz yönetmen bir film, 2012) Yönetmen Ezel Akay
 
Ortak temalı kitaplar için makaleler:
Şehrin Zulası Ankara Kalesi, Güven Tunç-Figen Özbay ve diğerleri (2004 İnceleme)
Sanki Viran Ankara Derleyen: Funda Ş.Cantek (2006)
Çizgili Kenar Notları Derleyen: Levent Cantek (2007)
 
 
  • http://umag.org.tr/no466.asp